Hvordan kan så mange kunder tage fejl af stor italiensk vin? Fordi vinen smager ganske udmærket, selvom der er snydt med indholdet.
Hvis man køber en vin, der smager dejligt, og som man er tilfreds med at have betalt en bestemt pris for, kan man så tillade sig at føle sig snydt? Svaret er ja. Det er nemlig ikke bare snyd, men direkte strafbart at angive falsk varebetegnelse i Danmark, og det er lige netop, hvad det er, hvis en vinflaske med påskriften ”amarone” indeholder vin fra Frankrig. I sidste uge bragte mange medier historien om de cirka 130.000 flasker amarone, som SuperBest havde solgt uden at vide, at de faktisk indeholdt en blanding af amarone – og en billig fransk bordvin. Kun DR havde fanget vigtigheden i det centrale spørgsmål: Hvordan kan det være, at SuperBest ikke har modtaget én eneste klage over vinen?
Positiv forventning = god oplevelse
Svaret skal findes i de psykologiske mekanismer, som styrer vores glæde ved en oplevelse – og i vidt omfang også den måde vi teknisk registrerer oplevelsen på. Groft sagt synes der at være en tæt sammenhæng mellem, hvad vi forventer at opleve, og hvad vi faktisk oplever. For utrænede smagere er det lige så meget forventningen i sig selv, der giver glæden ved vinen, som det er måden, vinen smager på. Jeg plejer at kalde det for ”champagne-effekten”, fordi champagne er et godt eksempel på, at selv folk, der ikke har meget forstand på vin, foretrækker champagne, når de ved, at det er champagne, men billigere og simplere boblevine, hvis vinene smages blindt, dvs. uden at folk ved, hvad de smager.
Overnational bordvin
Så når en kunde køber en flaske amarone i SuperBest, er der etableret en positiv forventning, som så ret let forløses af vinen i flasken – uagtet at den måske er lidt tyndere end den burde være. Drikkeoplevelsen er positiv, selvom der er snydt med indholdet i forhold til etikettens påskrift. Hvis vinen var blevet markedsført som et overnationalt brand – en blandet bordvin fra EU i en smart indpakning og med løftet om, at mindst 50 % af indholdet var amarone – gad vide, om det så ikke ville have været en lige så stor kassesucces? Uden snyd.
Flere tanker om den falske amarone på min blog på Spiseliv lige her
Jeg ved ikke om det er den Amarone, jeg købte for at kunne nyde den til fodboldlandskampen i mod Sverige den 7. oktober.
For så er det ikke rigtigt at ingen reagerede, jeg udtrykte over for min omgivelse, at det var en utrolig skuffelse denne Amarone vin. Jeg har faktisk ikke turde købe vinen siden.
Jeg mener jeg gav ca. 200 kr. for den.
Hvis jeg kan få bekræftet at det var omkring denne dato høre jeg gerne.
Hej Svend
Jeg tror ikke, at du har fået fat på Castello Venezi. Listeprisen var 149,95 kr, og langt de fleste flasker er solgt på kampagne til 79,95 kr., hvilket sandsynligvis er en medvirkende årsag til, at ingen har reageret. Det er ikke mange penge for en amarone.
Men når det er sagt, og som jeg skriver i indlægget, så smager vinen faktisk ganske udmærket. Der er ingen grund til at tro, at det skulle være Castello Venezi, fordi du ikke kunne lide den. Der findes virkeligt mange tvivlsomme amaroner på danske butikshylder, så det kunne have været temmeligt mange andre mærker.
Når jeg skriver, at ingen reagerede, er det egentlig GobiVins eget udsagn, som jeg tager for troende. Det betyder vel bare, at ingen har henvendt sig med en klage til en butik, men derfor kan der selvfølgelig godt have været blandet tilfredshed hjemme ved spisebordene.
Men det sker jo desværre ikke så sjældent – også ganske uden fup og fiduserier 🙂
Rasmus