(2007) Den berømte ønologs navn på etiketten åbner dørene til de store markeder for kvalitetsvin. Også selvom Rolland ikke har haft noget at gøre med vinens tilblivelse
Yep, du slipper ikke. Verdens travleste vinkonsulent, ønologiens svar på rejsende onkel Mac, den flyvende franskmand, allestedsnærværende Michel Rolland, kan tælle Argentina blandt sine største aktiver. Ikke alene er den 59-årige Rolland medejer af flere vinprojekter i prestige-regionen Mendoza, men resultatet af investeringerne er faktisk nogle af landets allerbedste vine. Mest omtale har det ambitiøst anlagte projekt på Clos de los Siete (de syv’s vinmark) fået, til trods for at basisvinen til 150 kr. må siges at være noget opreklameret. Topvinene Lindaflor Petit Fleur, Monteviejo og Val de Flores er til gengæld glimrende bud på moderne argentinsk vin.
Rollands signatur
Mere interessant end Rollands egne vine er imidlertid hans virke som rådgivende ønolog for en lang række argentinske vinproducenter. Nogle har brug for gode råd til at finde det perfekte høsttidspunkt eller det perfekte blend mellem forskellige parceller. Andre, og det er i vidt omfang situationen blandt de bedste producenter, benytter Rollands navn som en isbryder på købestærke markeder, der kræver mere end bare vinkvalitet for at ville betale en høj pris for de bedste cuvéer. Som Federico Benegas udtrykker det: ”Når Rolland er her, noterer jeg alt, hvad han siger, nikker og takker. Når han er kørt, krøller jeg sedlen sammen og laver min egen vin. Men jeg har brug for mandens navn på mine flasker … Folk siger ’Federico Benegas, hvem er det, og hvorfor skulle vi betale 50 $ for hans vin?’, men når de ser Rollands signatur på etiketten, er der ingen spørgsmål.”
Skriv en kommentar