Vinbaren Malbeck i København er et imponerende bevis på, at forretningsmæssig succes i vinbranchen kan opnås med en original idé og en vedholdende arbejdsindsats.
Da de to spanskstuderende Patrick Mouritzen og Hans Haahr Larsen i 2005 vendte hjem fra studieophold i Buenos Aires, var det med masser af gastronomisk inspiration, men relativt lidt reel viden om vin. Det afholdt imidlertid ikke de to driftige herrer fra i september 2006 at åbne en af landets første røgfri vinbarer på den berygtede Istedgade i København.
Baren fik det lidt mærkelige navn Malbeck efter en gammel skrivemåde af den argentinske nationaldrue, malbec. Indretningen var original, stemningen cool og urban, glassene fra Riedel, og vinkortet stærkt domineret af argentinske vine. Et på det tidspunkt sært mix, som flere observatører spåede en kort levetid. Men de tog fejl.
Vinbar som Gazelle
I forrige uge fik Mouritzen og Larsen et opkald fra Dagbladet Børsen, som kunne fortælle, at vinbaren Malbeck og det nu tilhørende Vinoteria på Nørrebro, inklusive detailforretning og engrosvinsalg, var blandt de 1411 danske virksomheder, som på baggrund af 2013-regnskabet kunne defineres som såkaldt Gazelle-virksomheder. En Gazellevirksomhed har ifølge Børsens definition i løbet af de seneste fire regnskabsår haft kontinuerlig vækst i omsætning eller bruttoresultat, og samlet set mere end fordoblet omsætningen eller bruttoresultatet i perioden.
Malbeck omsatte i 2013 for små 4 millioner kroner, og landede efter lønninger et overskud på 255.000 kr. Det er næsten det dobbelte af overskuddet i 2012, og en tydelig indikator på, at virksomheden er på rette kurs ind i sit 9. driftsår. Det understreger samtidig, hvor langt man kommer med en oprigtig interesse for sit produkt, en benhård, målrettet arbejdsindsats og en original idé.
Skriv en kommentar