Foruden det hyggelige og inspirerende i at opleve vin i en velvalgt social ramme giver det at være organiseret i en formel vinklub adgang til en række praktiske og økonomiske fordele, som kan gøre det endnu sjovere at være vinelsker.
1) Fra vindrikning til vinsmagning
Der er ikke noget galt med at drikke vin og tænke på noget andet. Men oplevelsen af vinen bliver nu engang større, hvis du er aktivt opmærksom på, hvordan den smager. Det kan effektivt faciliteres ved at kalde seancen for en ”vinsmagning”, som i sig selv rummer et vist krav om stillingtagen til vinens udtryk. I vinklubben kan I hjælpe hinanden med at udvikle aktiviteten fra indtagelse af alkohol i form af vin til nydelse af et spændende kulturprodukt i form af vin. Der er en forskel.
2) Det er sjovere at blive beruset sammen med andre
Om rusen er en integreret del af nydelsen eller blot en utilsigtet bivirkning, er den uundgåelig, med mindre du spytter de dyre dråber ud. Når rusen rammer, er det godt at have nogen ligesindede at dele sine lommefilosofiske livsbetragtninger og et tilhørende måltid mad med.
Ringer du som enkeltperson, er der anmassende. Som repræsentant for din vinklub gør du alle en tjeneste. Forskellen er fuld af vinøs underholdning og smagsfulde oplevelser.
3) Du bliver klogere af at diskutere om vinen
Blandt mange faktorer er en indsigt i sprogbrugen om vin, smag og kvalitetsvurdering helt central, når du gerne vil blive bedre til at forstå, hvad du drikker. I vinklubben tvinges du til at være helt eksplicit om dine holdninger og til at finde præcise ord for, hvad du sanser. Skriv ordene ned, og diskuter dem med de andre i klubben, så du udvikler dit ordforråd og dermed bliver bedre til at spotte en bestemt nuance i vinens smag.
4) Bliv inspireret af de andres præferencer
De fleste vinforbrugere drikker den samme vin flere gange om ugen i måneder eller ligefrem år ad gangen i stedet for at matche skiftende madretter og drikkesituationer med specifikke vine. Den slags kræver nemlig både inspiration, eventyrlyst og en fornemmelse af, hvad pokker man skal vælge i stedet. Den slags input er din vinklub leveringsdygtig i, hvis I er gode til at dele oplevelser og produktidéer med hinanden.
5) Del udgiften, og smag bedre vine
Ja, det er logik for perlehøns, men ikke desto mindre den primære årsag til, at selv vinprofessionelle gider deltage i vinklubsmagninger, hvor alle bidrager til en samlet pulje til finansiering af nogle vine, der ville stå i en mindre formue, hvis du skulle købe dem alene. Af listens 10 udvalgte fordele ved at have en vinklub, er den her den vigtigste.
6) Køb ind sammen og få rabat
Mange vinhandlere opererer med en detailpris ved køb af en enkelt flaske, en rabatpris ved køb af hele kasser, og en engrospris ved køb af større partier. Der er typisk mellem 20 og 40 % at spare i hvert led. Brug vinklubben som en indkøbsforening, fasthold dit oprindelige budget per flaske, og få bedre vin i glasset ved at opnå rabat på klubbens større købsvolumen.
7) Tag til vinsmagninger og på vinrejser sammen
Det er få steder i kongeriget, du på en torsdag, fredag eller lørdag ikke finder en vinsmagning inden for en halv times kørsel. Sætter du en weekend af til formålet, ligger en stribe af verdens bedste vinområder i Tyskland og Frankrig inden for rækkevidde. Ryd bagagerummet, og tag ud og oplev vinverdenen med de gode folk fra din vinklub, som i modsætning til din bedre halvdel aldrig bliver trætte af umulige samtaler på gymnasiefransk med ældre vinbønder over et glas lokalbryg.
8) Få en billig præsentation af vine fra den lokale vinhandler
”Goddag, jeg hedder Jensen. Gider du komme hjem til mig med 7-8 vine, skænke smagsprøver og fortælle mig om dem helt gratis?” Forespørgslen til den lokale vinhandler lyder utopisk, men kan med nogle få ændringer gøres ganske realistisk: ”Goddag, jeg ringer fra vinklubben ’De Skrigende Halse’. Vi er 8-10 vinentusiaster, som gerne vil smage nogle af dine vine og selvfølgelig købe nogle af dem, hvis de er gode nok.” Vær fræk; det lønner sig. For alle parter.
9) Få merchandise og vinudstyr sponseret af vinindustrien
Det er ikke kun din lokale vinhandler, som har interesse i at promovere sine varer for dig og dine købelystne vinvenner. Mange vinlande, specifikke vinområder og større brands har budgetter til markedsføring, som ofte inkluderer informationsmateriale og merchandise så som kort over vinområder, brochurer, proptrækkere og sågar vine til smagning. Brug internettet til at finde de lokale pr- og reklamebureauer, eller spørg hos den danske importør/distributør/forhandler, hvad de kunne tænke sig at påvirke vinklubben med.
10) Få vinaktiviteter sponseret af vinindustrien
I forlængelse af din går-den-så-går-den-forespørgsel til den lokale vinhandler kan du overveje at spørge pr-bureauerne om det samme. Kan de sende en foredragsholder ud? Er der smagninger, vinklubben må deltage i gratis? Vil de sponsere et lille smageprogram, hvis I vælger deres område som tema til den næste samling af vinklubben? Vil de arrangere besøg eller smagninger, hvis I er på besøg i vinområdet? Ringer du som enkeltperson, er der anmassende. Som repræsentant for din vinklub gør du alle en tjeneste. Forskellen er fuld af vinøs underholdning og smagsfulde oplevelser. Bare se at komme i gang.
Skriv en kommentar