Scandic-hotellernes benhårde miljøprotokol for nybyggeri er en integreret del af tankegangen og en daglig udfordring for kædens tekniske direktør i Danmark
Poul Henning Jørgensen er teknisk direktør for Scandic i Danmark. Med en uddannelsesmæssig baggrund som ingeniør og økonom er han klædt godt på til både at lægge strategien og til at få fulgt idealerne til dørs og manifesteret i den virkelige verden. Et af Poul Henning Jørgensens fokusområder er byggeri af nye hoteller og den løbende renovering af de eksisterende. Også her er den bæredygtige tankegang en grundpille i planlægning og udførsel af arbejdet. ”Jeg har brugt de seneste dage og det meste af natten på at få vores entreprenører og ingeniører til at forstå, hvad det er, vi vil. Vi har udviklet vores eget kvalitetsparameter for det samlede byggeris miljømæssige hensyntagen, Scandic Environment Construction Standard, som sikrer, at vi hele tiden er på forkant med udviklingen inden for bæredygtige byggematerialer og minimal miljøbelastning.” Netop nu er kæden i færd med at bygge 58 nye værelser på Scandic Jacob Gade i Vejle, og til foråret indledes byggeriet af Scandics tredje hotel i Århus, som, når det ifølge planen står klart i juni 2010, bliver det 22. i Danmark.
Den eneste måde at gøre sådan en målsætning realistisk på, er ved at sige det højt. Så hænger man på den, og er nødt til at omsætte ordene til handling.
97 % genanvendelige materialer
Interiøret er den tungeste post på energiregnskabet i opførslen af et nyt hotel, men efter 15 års fortsat stræben efter at optimere området kan Scandic prale af, at ikke mindre end 97 % af alle materialer til interiør kan genanvendes og er hurtigt nedbrydelige. ”Vores idé er så vidt muligt kun at bruge fra naturen, hvad vi kan give tilbage til naturen”, fortæller Poul Henning Jørgensen. ”Det stiller enormt store krav til vores leverandører, når vi fx vil have leveret nogle varer uden emballage. Men når vi sparer emballagen, sparer vi både transportomkostninger, emballagematerialer, bortskaffelsesomkostninger, lager- og containerplads og så videre. Og så får vi oven i købet varen billigere. Det er en win-win-situation.” Et andet indsatspunkt for tiden er implementering af et system, som gør det muligt at udnytte jordens varme til både opvarmning og afkøling. Med dette system kan opnås en besparelse i CO2-udslip på op til 50 % i forhold til konventionelle opvarmnings- og nedkølingsformer.
100 % CO2-neutral i 2025
”De største investeringer, som vi foretager på vores ældre hoteller, er relateret til den bæredygtige tankegang, fx i form af bedre opvarmning og elbesparende foranstaltninger. Men det er vi også nødt til, hvis vi skal nå vores erklærede mål om at være 100 % CO2-neutrale i 2025.” Poul Henning Jørgensens blik er ikke helt fast, mens han formulerer koncernens voldsomt ambitiøse målsætning, men han afslutter overbevisende: ”Vi er nødt til at sætte bjælken højt, hvis det skal rykke noget. Den eneste måde at gøre sådan en målsætning realistisk på, er ved at sige det højt. Så hænger man på den, og er nødt til at omsætte ordene til handling. Jeg tror på, at vi nok skal nå målet, for den her tankegang er så velforankret fra top til bund i organisationen, at den fortsatte udvikling af de bæredygtige principper er helt naturlig. Det er ikke længere noget, vi tænker over. Det er noget, vi gør!”
Skriv en kommentar