At have sin egen vinsamling er ikke kun sjovt. Det er også besparende for både tid og penge. Og så har du altid en god flaske, hvis behovet opstår
Der er to måder at handle vin på. Enten køber du en flaske, når du har brug for den. Eller også sørger du for altid at have noget på lager, hvis en uventet lejlighed skulle byde sig for at krænge trussen af en velformet herlighed. Alt for mange brugere af den første metode har været tvunget til at true den lokale kioskejer til at bryde ethvert regulativ for salg af alkohol, når man lørdag aften klokken 21 pludselig er tørlagt og festen ellers godt på vej mod nord. Med en lille velvalgt samling af dine favoritvine på en sikker placering i huset er du sikker på altid at kunne traktere dine gæster og dit eget gourmet-gen efter fortjeneste, uanset hvor sent det er blevet, og hvor lidt du er i stand til at tumle automobilet.
Og desuden er det næppe sandsynligt, at vinen passer til seks middage i rap, med mindre du giver din medisterfetich frit spil til at dominere marts-diæten (lad være med det).
Kampagne vs. listepris
En væsentlig pointe i forhold til det fornuftige i at starte en vinsamling ligger i et rent økonomisk perspektiv. Fra en pålidelig kilde lyder det, at 90 % af al vin solgt i Bilka, handles til en kampagnepris, der ligger væsentligt under den såkaldte listepris, dvs. den pris, vinen stod til, før den kom på kampagne. Tallet for Dansk Supermarked, som er landets andenstørste vinimportør, er generelt cirka 85 %, og der er ingen grund til at tro, at det forholder sig væsensforskelligt hos kollegerne i Coop og SuperBest. Ofte er der imidlertid indbygget en mængdeklausul i kampagneprisen, der forudsætter, at du køber fx tre eller seks flasker af en bestemt vin, for at opnå rabatten.. Listeprisen er som sådan næsten per definition sat 20-30 % over den pris, som vinen vurderes at være værd ud fra en rent æstetisk betragtning. Succes er, hvis kunden er tilfreds med at betale kampagneprisen. De sidste 10-15 % er værd at tabe.
Det kvalitative valg
Den bedste forvaltning af dit vinbudget er selvsagt at udnytte det fuldt ud ved at købe den bedst mulige vin til det bedst mulige kampagnetilbud Det er altså i din interesse at slæbe af sted med de seks flasker på tilbud, selvom du kun skulle bruge én. Derefter kan du vælge en af to strategier. Enten drikker du den ene flaske med det samme, og de følgende de næste fem gange, du får lyst til at åbne en flaske. Ulempen er, at der ikke er den store variation eller spænding i at drikke den samme vin flere uger i træk. Og desuden er det næppe sandsynligt, at vinen passer til seks middage i rap, med mindre du giver din medisterfetich frit spil til at dominere marts-diæten (lad være med det). I stedet skulle du overveje at købe en helt anden vin til den næste specifikke anledning, så du for det første kan målrette dit indkøb til anvendelsen, og for det andet gemme de fem andre flasker fra det første indkøb til en eller flere lejligheder, hvor de er lige i øjet. Du vælger altså at drikke en bestemt vin, fordi den er god i sammenhængen, og ikke fordi det tilfældigvis er den, du har. Det kvalitative valg er vejen til succes.
12-styks-priser
En lille krølle på historien om de fiktive før-priser og kampagneandelen er den udbredte tendens i detailhandelen til at markedsføre priser, der er baseret på en 12-styks-rabat. En vin annonceres i en avis til 59 kr., men det viser sig, når du vil bestille den på importørens hjemmeside, at den koster 89 kr., hvis du ikke med det samme køber 12 flasker og dermed lægger 12 x 59 = 708 kr. i kassen. Pludselig er der altså overhovedet ingenting, som koster 59 kr. Det er 89 kr. for 75 cl eller 708 kr. for 12 x 75 cl, der er valgmulighederne. Mens vi så skummer i skægget over at blive halet rundt ved samme af den nævenyttige og ikke altid lige velsmagende købmandstaktik, øjner vi igen løsningen for enden af ambitionen om at vedligeholde vinsamlingen i garagen eller klædeskabet. De 11 flasker, som du ikke umiddelbart havde tænkt dig at købe, bliver nu ikke ren tilsætning og irritationsmoment, men kan indgå som supplement til helheden: samlingen, som nok kan tåle en saltvandsindsprøjtning af en udmærket vin til rabatpris. Så længe du holder dig for øje, hvem der udnytter hvem. Og man skal altså stå tidligt op for at snøre danske vinhandlere i 2009. Men din vinsamling er første skridt på vejen til at sætte sin egen dagsorden for aftenens vinvalg.
Skriv en kommentar