Den nordiske hotelkæde Scandic har sat nye standarder for miljøhensyn og bæredygtighed. 3,3 millioner kopper økokaffe om året, cykler til gæsterne, affaldssortering på værelserne og en nådesløst stram CO2-politik er bare små brikker i det store puslespil om sund fornuft og god forretning med en rar smag i munden
Doing well by doing good. Eller på dansk “at klare sig godt ved at gøre godt”. Det lyder som en forloren punchline fra en klæbrig pensionskassereklame eller et mantra fra en nykristen sekt i det amerikanske Midwest. Ikke desto mindre er linjen både sandhed, hverdag og i stigende grad identitet for Danmarks største hotelkæde, Scandic, som med 147 hoteller i drift eller under opførelse i ti lande har taget sit ansvar for at gøre en forskel alvorligt. Og det ligner sund fornuft på mere end én måde. Sidste års overskud på næsten 800 millioner kroner og en omsætningsstigning på over 8 % indikerer, at Scandics forretningsfilosofi har ramt en nerve, og at hotelgæster mere end nogensinde før er klar til at omfavne miljøhensyn og bæredygtighed i deres kvalitetsvurdering af et hotelbesøg. Men hos Scandic er tankegangen ingen vårhare. ”Bæredygtighedstanken i Scandic er langt fra ny; den begyndte allerede i starten af 90’erne med et fokus på at minimere energiforbruget. I 1996 iværksatte vi så ’ressource-jagten’ – et internt spil, hvor alle medarbejdere og hoteller i kæden konkurrerede med hinanden om at udtænke de bedste idéer til at spare på energien”, fortæller Scandics danske marketingchef Anette Larsen. ”Vi havde et stærkt ønske om at træde foran, og gennem ressource-jagten, blev selv de daglige bagateller inddraget i det større perspektiv, og den enkelte medarbejders fokusområde blev respekteret.”
Ind imellem brokker nogen sig over, at belysningen på værelserne er for dårlig. Men sådan er det altså bare, når vi kun vil bruge elsparepærer.
Bevidste mennesker i en bedre verden
Selvom 90’erne knapt er en flygtig tanke herfra, var der slet ikke det samme fokus på virksomheders samfundsansvar for 10-15 år siden, og de første år var indsatsen på miljøområdet mest af alt en intern disciplin, skabt på foranledning af kædens daværende koncernchef, svenske Roland Nilsson. Da Nilsson i 2000 blev kåret som Årets Leder i Sverige, var det med Scandics forretningsideal om at ”tilbyde flest mulige mennesker den bedst mulige hotelovernatning til prisen, uanset om rejsens formål er forretning eller fornøjelse”. Siden slog den bæredygtige mentalitet imidlertid rod, og i dag formulerer hotelkæden sin vision som en målsætning om at ”skabe værdi ved at være det bedste sted og den bedste inspiration for bevidste mennesker i en bedre verden”. Store ord, som kræver store armbevægelser? Ikke nødvendigvis.
Svanemærket
”Vi tager én ting ad gangen”, siger Grete Højgaard, som er direktør for Scandic Sydhavnen i København. ”Vi skal ikke revolutionere verden fra den ene dag til den næste, og derfor er der heller ikke ét af vores mange delmål gennem årene, som vi ikke har nået.” Og delmålene har været mange gennem de hhv. 14 og 12 år, Anette Larsen og Grete Højgaard har arbejdet i Scandic. Et af de største projekter har været at få flest muligt af kædens hoteller certificeret med det nordiske Svanemærke, der er en af EU’s strengeste kontrolinstanser, varetaget af den statsfinansierede organisation Miljømærkning Danmark (www.ecolabel.dk). Ikke alene skal hotellerne opfylde en alenlang liste med meget specifikke krav til energi- og vandforbrug, affaldssortering og -bortskaffelse, anvendelse af kemikalier etc., men der stilles også krav om fortsat avancement inden for miljø- og sundhedshensyn. Man kan på ingen måde hvile på laurbærrene, men det har heller aldrig været Scandics princip. Således forventes alle koncernens hoteller inden for få år at kunne skilte med Svanemærket, tillige med en stribe af de mangfoldige andre certifikater, der pryder de produkter, som hotellerne tilbyder sine gæster.
Begrænsning uden belæring
Et af dem er kaffemærket Merrilds ”Good Origin”, som under kontrol af den hollandske organisation UTZ leverer økologisk og på andre måder bæredygtigt produceret kaffe til alle Scandics danske hoteller. Det bliver til en solid kaffetår på 3,3 millioner kopper om året. Grete Højgaard mener ikke, at valget af økologi og bæredygtig produktion behøver at kompromittere velsmagen og drikkeglæden ved fx kaffen, men indrømmer, at der kan være andre steder, hvor gæsterne må tilpasse sig Scandics idealer: ”Der kan godt være en udfordring i både at opretholde vores principper og så at give gæsterne et maksimalt behageligt ophold. Ind imellem brokker nogen sig over, at belysningen på værelserne er for dårlig. Men sådan er det altså bare, når vi kun vil bruge elsparepærer. De får heller ikke et batteri af små cremer og sæber på badeværelset, og sådan er der flere små begrænsninger i forhold til andre hoteller.” Anette Larsen supplerer: ”Men vi er meget opmærksomme på ikke at være belærende over for gæsterne. Sundhed og bæredygtighed skal være folks eget valg. Vi sørger for, at der er økologisk frugt og brød og gryn til morgenmad, men hvis man hellere vil spise sig mæt i bacon og røræg, er man meget velkommen.”
Identitet og oplevelse
Hotelkædens repræsentanter er tydeligt engagerede i projektet, vidende om de faktuelle forhold, ja, nærmest passionerede i deres fremstilling af Scandics virksomhedsfilosofi. Der synes ikke at være noget misforhold mellem firmaets indstilling og disse medarbejderes personlige holdning til de samme emner, fra handikapforhold til økologiske madvarer og opprioritering af vedvarende energikilder. Heri ligger en væsentlig kilde til Scandics succes. Hotelkædens idealer bakkes op af hele organisationen fra den øverste direktør til den enkelte receptionist og rengøringsassistent. En anden kilde er selvsagt klientellets enorme interesse for at vride ethvert økonomisk udlæg for oplevelsespotentiale. At bo på hotel er ikke længere et spørgsmål om at få tag over hovedet og et sted at stille sin kuffert. Hotelbesøg er et livsstilsprodukt, som på linje med økologisk mælk, jazzmusik, feriedestinationer, firhjulstrækkere og biodynamisk champagne signalerer vores værdier til omverdenen, og understøtter vores selvopfattelse i en tid, hvor identitet er for mennesker, hvad Scandic er for moderne virksomhedsetik. Keep it up!
På www.scandichotels.dk/betterworld kan du læse dig klogere på alle de konkrete aktiviteter, som udgør Scandics indtil videre 15 år lange kampagne for miljøhensyn og bæredygtighed. Også www.scandichotels.dk leverer fyldig oplysning om forvaltningen af kædens kodeord ”Omtanke”.
Skriv en kommentar