Corporate Social Responsibility, CSR, er et varmt emne i disse miljøbevidste tider. Men er CSR andet end markedsføring? Og hvad får aktionærerne ud af elsparepærer og økologiske kaffebønner?
”Et koncept, hvor virksomheder frivilligt integrerer sociale og miljømæssige hensyn i deres forretning og i samspillet med aktionærerne.” Sådan lyder EU-kommissionens officielle definition på begrebet CSR. Man kan også kalde det virksomhedsetik eller samfundsengagement, men idéen er den samme: I stedet for ensidigt at formulere målsætninger økonomisk kan en virksomhed anskue sin succes i et samfundsperspektiv, som indirekte påvirker det økonomiske resultat. Som sådan kan CSR vanskeligt adskilles fra økonomen Milton Friedmans klassiske paradigme om at ”the business of business is business”. Sandt, en virksomhed skal tjene penge. Men hvis den gør det bedre ved at tage aktivt stilling til og agere i forhold til centrale samfundsproblemer og -tendenser, ligner det en win-win-situation for både kunder, virksomhed og eventuelle aktionærer.
Er miljøhensyn det vigtigste kvalitetsparameter? Dyrevelfærd? Menneskerettigheder? Og er du villig til at betale ekstra for de gode intentioner?
Kontrol og certificering af CSR
For forbrugeren ligger udfordringen i at gennemskue, hvilke dele af et proklameret CSR-program, som reelt gør en forskel, og hvilke, der kan kategoriseres som markedsføring og i værste fald varm luft. Her kan internettet være en glimrende kilde til oplysninger om et produkts eller et firmas mere eller mindre reelle hensigter i sammenhængen. Talrige organisationer kontrollerer og certificerer alt fra strømforbrug til handikapforhold og psykisk velvære for medarbejdere, og der er rift om positionen som det mest strenge og krævende mærke eller den mest prestigefulde årlige pris. Så snart en certificering har konsolideret sig solidt i mainstream, opstår mere radikale fraktioner af purister og nytænkere, som holder branchen ved ilden og sørger for, at der hele tiden er nye mål for virksomhedernes CSR-bestræbelser. Resten er op til os som forbrugere. Er miljøhensyn det vigtigste kvalitetsparameter? Dyrevelfærd? Menneskerettigheder? Og er du villig til at betale ekstra for de gode intentioner?
Scandics tre CSR-priser siden november 2007
Den første faldt den 15. november 2007 til den årlige hoteldesignmesse SLEEP i London, hvor Scandic tildeltes årets miljøpris, The Sustainability Award. En uge senere, den 22. november, toppede Scandic listen over branchens bedste CSR-programmer og blev hædret som fortjent ved den 8. uddeling af Hospitality Awards i Paris. Senest løb hotelkæden med sejren ved IMEX Green Meetings Award i april 2008 i Frankfurt for sit konferenceprodukt ”Det bæredygtige møde”.
Skriv en kommentar