Det er videnskabeligt bevist, at almindelige vinforbrugere finder en smule mindre nydelse i dyr vin end i billig, hvis de ikke kender prisen. Hvis de kender prisen, er resultatet det modsatte
Antallet af gange, jeg har påstået, at det er en god idé at betale 20 eller 50 kr. mere for en flaske vin, kan tælles i tusinder. Grundlaget for anbefalingen har været en formodning om, at der ligger en større oplevelse gemt i den lidt dyrere flaske, og at vinindkøbet i højere grad opfylder sin eksistensberettigelse, hvis den giver mere drikkeglæde. Hvor sidstnævnte givetvis er korrekt – en vin er god, hvis man bliver glad for at drikke den – så er det på ingen måde givet, at en dyr vin giver større fornøjelse end en billig. Faktisk viser ny forskning, at det modsatte er tilfældet. Ifølge en stor undersøgelse fra American Association of Wine Economists (AAWE), som blev offentliggjort i april 2008, er der en meget lille, og overraskende nok negativ, sammenhæng mellem højere pris og større drikkeglæde. Resultatet er fremkommet på baggrund af mere end 6.000 blindsmagningsforsøg, hvor testdeltagerne altså ikke kendte vinens pris, og derfor alene baserede sin vurdering på sanseoplevelse og personlig præference.
Snobbeeffekten er reel
Tidligere på året, i januar 2008, offentliggjorde California Institute of Technology en anden undersøgelse, som både understøtter ovenstående og lægger nye alen til det komplekse spil, der afgør vores smag. 20 personer blev hjernescannet, mens de smagte fem forskellige vine på forskellige prisniveauer fra 5 til 90 dollars. I virkeligheden var der imidlertid kun to vine, nemlig den til 5 og den til 90 dollars, og forskerne fandt en klar sammenhæng i hjernens aktivitet i det center, som registrerer nydelse, når vinene blev præsenteret med en høj pris; tilsvarende svag nydelse, når testpersonerne troede, at de smagte en billig vin. Forsøget indikerer, at vi ikke alene benytter os af det sensoriske input fra vinen til at vurdere kvaliteten, men at det, som nogle kalder snobbeeffekt, altså forudgående forventninger til kvaliteten på baggrund af fx pris, historik og prestige, spiller helt håndgribelige og faktisk dominerende roller i forhold til størrelsen af drikkeglæden ved den specifikke vin. I begge de nævnte forsøg var testdeltagerne almindelige vinforbrugere. Professionelle vinfolk vurderede kvaliteten mere konsistent med vinens pris i AAWE’s forsøg, hvilket beviser, at det kræver en vis baggrundsviden at få noget ud af dyr vin. Alle andre kan lige så godt købe en billig.
Skriv en kommentar