Hvis et stigende salg af champagne og andre boblevine er et tegn på økonomisk optimisme, så tyder det på, at krisen er ved at vende, viser friske tal fra Irma.
2008 var et hårdt år at være boblevin i. Efter en ubrudt årrække med støt stigning i popularitet på alverdens vinmarkeder, måtte boblerne se kurven knække og selvsikkerheden blafre frit for de økonomiske vinde. Det skyldtes ikke mindst julesalget i månederne lige efter mediernes svælgen i krisens potentielt trange kår – en mediekampagne, som om noget fik lagt låg på forbruget. Det var derfor ikke uden en vis bekymring, at producenter af cava, crémant, champagne og andet skum så frem til årsskiftet mellem 2009 og 2010.
Mere luksus igen
Men den bekymring var der nu ingen grund til. Det viste tallene fra Irmas opgørelse af salget af boblevin i den sidste halvdel af december måned. Det var nemlig ikke mindre end 37 % større end i den samme periode i 2008. 52 % mere champagne og 8 % mere af alt det andet boblevin, solgte Irma, og konkluderede flot i en pressemeddelelse, at: ”Danskerne er igen begyndt at købe mere luksus”. At den teori ikke alene baserer sig på det gode boblesalg til jul og nytår, understreges af, at Irma totalt set omsatte for 4 % mere i hele december 2009 i forhold til december 2008.
Globalt set er der stadig et stykke vej tilbage til 2007-niveauet for vores bobleglæde, men optimismen i vinbranchen styrkes af, at også andre større supermarkedskæder kunne melde om, at den nedgående kurve vendte sidst i 2009 og nu vender mundvigene pænt opad.
Skriv en kommentar