Det har aldrig været lettere at tage på besøg hos producenten af din yndlingsvin. Både i Danmark og i udlandet har vinproducenterne indset, at der er lærdom, sjove oplevelser og økonomiske fordele for alle parter i at åbne dørene til vinerier og smagelokaler. Men ansvaret for det gode vingårdsbesøg er du og producenten fælles om.
I torsdags begyndte druehøsten på den vestsjællandske vingård Dyrehøjgård med plukning af druesorten muscaris. Traditionen tro havde Dyrehøjgård inviteret sit netværk af familie, venner og kunder til at hjælpe med arbejdet til gengæld for en underholdende naturoplevelse og et godt glas vin efter fyraften. I de kommende uger høstes de andre druesorter, alt som de bliver modne, og Dyrehøjgård (dyrehoj-vingaard.dk) tager med kyshånd imod henvendelser fra folk, som har lyst til at leve en dag som vinbønder og hjælpe med at få årets frugt i hus.
Mulighederne for vinoplevelse er langt større end dem, der findes i flasken. Det er for længst gået op for danske vinelskere, at en forståelse for, hvor vinen kommer fra, bidrager væsentligt og som regel positivt til glæden ved at drikke vinen. Ingen måde til at opnå den forståelse er lige så effektiv som at aflægge vingården et besøg, og det er en aktivitet, som er blevet uendeligt meget nemmere i dag end for 10-15 år siden.
Vinruter og besøgscentre
Ikke alene har mange vinproducerende regioner informative hjemmesider med designerede vinoplevelsesruter igennem landskabet, men de enkelte producenter har de fleste steder fået øjnene op for, at modtagelsen af vininteresserede gæster er en effektiv måde at markedsføre vinene på og en af meget få muligheder for at etablere et netværk af uformelle brandambassadører på eksportmarkederne.
Ved årtusindeskiftet var der langt imellem de vinproducenter i Europa, som havde systematiseret modtagelsen af vinturister. Der fandtes regionale besøgscentre og turistkontorer med delvist ansvar for at promovere egnens vinproduktion, men det krævede et stort benarbejde at planlægge sine besøg pga. mangelfuld information på producenternes hjemmesider og grundlæggende mangel på interesse for at bruge tid på gæster, der kan bruge en time på at smage 10 vine, hvorefter de køber tre flasker med hjem til reolen.
Vingårdsbutik
Andre steder i verden, fx i Californien og i Australien, har det i 20-25 år været en integreret del af forretningsmodellen at sælge vin til besøgende på gården via den såkaldte ”cellar door”, som er et engelsk udtryk for vingårdsbutik. Særligt i californiske North Coast, en times kørsel fra San Fransisco, og i de australske appellationer, der er tættest på storbyerne Perth, Melbourne og Sydney, har vinproducenter kunnet ekspedere alt fra 10 til 90 % af den årlige omsætning via gårdbutikken.
Samtidig kan gårdbutikken i sig selv være en værdifuld indtægtskilde, fordi folk er villige til at betale penge for at få lov til at smage vinene, før de handler, og for at få en guidet rundtur i marken og på vineriet. For vinproducenten er tiden for det meste godt givet ud, fordi sådan en tur bibringer de besøgende den følelse af tilhørsforhold, der gør dem til trofaste kunder og begejstrede talspersoner for virksomhedens produkter.
Forberedelse af besøget
Vingårdsbesøget begynder altid med en tur omkring producentens hjemmeside, hvor du kan undersøge, om der er angivet nogle åbningstider, og hvor det måske endda er beskrevet, om du bare kan komme forbi, eller om du skal lave en forudgående aftale. Hvis dit ærinde bare er at købe vin, er det som regel ok bare at dumpe fordi, for det behøver ikke at tage meget af personalets tid. Skal du have smagning og rundtur, er det bedst at ringe eller skrive i forvejen.
Du har selvsagt ikke så meget erfaring med vingårdsbesøg, som producenten har, men de fleste steder er værten meget opmærksom på, at det er for din skyld, besøget afvikles, og at du skal have lige præcis det ud af det, som du er kommet for. Det er en god idé at gøre sig et par tanker om formålet med besøget, før du dukker op, så du er i stand til at fortælle, hvad din interesse er, når vinproducenten spørger dig.
Smagning før rundtur
Besøg på vingårde har tendens til at følge en fast skabelon, men der kan være god grund til at prøve at påvirke dagsordenen, så alle parter får mest muligt ud af sin tid. En klassisk fejl er at komponere besøgets indhold ud fra en slags produktionskronologisk tanke, der foreskriver, at I starter i marken, derefter ser vineriet og kælderen og afslutter med smagning af vinene. Proceduren er fejlagtig, fordi du er ude af stand til at koble de oplysninger, du får på rundturen, med dine sansede oplevelser af vinenes smag. Det er langt mere frugtbart at begynde besøget med at smage et udvalg af vine, for derefter at få at vide, hvordan de er blevet til.
Valget af vine er som regel noget, producenten står for, men husk at få det sagt, hvis der er en vin, du er særligt interesseret i at smage. Der er sjældent lagt meget store tanker bag udvælgelsen af vinene til netop dit besøg, og hvis du har en særlig interesse, er det fordelagtigt både for dig og din vært, at du får det sagt, før smagningen går i gang. Hvis du venter til efter smagningen af de søde hvidvine med at fortælle, at du også gerne vil smage den nye årgang af en bestemt rødvin, sætter du værten i et dilemma, fordi den røde kan være svær at smage ordentligt efter de søde, men han vil på den anden side ikke nægte dig den vin, du gerne vil smage. Det er ikke optimalt for nogen af jer. Igen er kodeordet ”forberedelse”. Vid, hvad du gerne vil smage, før du ankommer, spørg pænt, og accepter det, hvis producenten allerede har en anden plan. Hvis der er en særlig flaske, du bare MÅ smage, kan du jo købe den med hjem.
Spyt, hvis du kan
Der er ingen regler for, om man skal spytte vinen ud, eller om man gerne må drikke vinen under smagningen. Almindelig høflighed dikterer nok et vist mådehold, men du er der for din fornøjelses skyld, og du må gøre det, der fornøjer dig mest. Husk at vælge en chauffør, der kan finde ud af at spytte. Eller endnu bedre: Hvis alle i selskabet spytter vinen ud, bliver spørgsmålene under rundturen stensikkert mere intelligente, og det bliver langt mere behageligt for den næste producent på ruten at tage imod jer. Vin kan du altid drikke derhjemme. Ingen vinproducent bliver sur eller skuffet, hvis du beder om en spyttespand. Tværtimod vil du fremstå som en seriøs og særligt interesseret gæst, og det kan i sig selv være vejen til at få lov til at smage en ekstra god eller gammel flaske.
Hvad vil du vide?
Vi har alle forskellige præferencer, og for nogle er det produktionsteknik, som er mest spændende at høre om, mens andre går op i vingårdens historie, og andre igen er mere interesseret i anmeldelser, point og priser. Vinproducenten går op i det hele, og svarer villigt på alle dine spørgsmål. Du kan hjælpe samtalen i gang ved at gøre dig nogle tanker om, hvad det er, du ikke forstår, eller hvad du gerne vil have forklaret nærmere for at forstå de vine, du har smagt.
Var 2013 et bedre år end 2012 og 2011? Hvorfor? Hvad er grunden til, at der i år er kommet mere syrah i forhold til grenache i blendet, og hvordan påvirker det vinen? Følger producenten tendensen med at bruge en mindre andel af nye fade til selv de bedste vine? Er det ambitionen, at vinen skal udtrykke sit terroir, eller handler det med den her vin mere om riesling-druens frugtighed? Er den her søde vin drikkemoden nu, eller bør jeg vente nogle år med at drikke den? Er der en tydelig tendens til, at alkoholprocenten i den her vin et blevet højere eller lavere igennem de senere år og hvorfor? Hvad er den optimale serveringstemperatur? Idéer til retter, som er perfekte til den her vin?
Begejstring og ærlighed
Og så må du ikke glemme, at selvom vin er et landbrugsprodukt på linje med rugbrød og kærnemælk, er det også et kunstværk. Producenten har villet udtrykke en særligt idé med vinen, og den er skabt for at fremkalde nogle følelser hos dig. Hvis den gør det, så sig det højt. Tillad dig at være begejstret, men vær ærlig, hvis du ikke forstår, hvad der skulle være godt ved en bestemt vin. Måske kan du blive klogere.
Husk, at vinproducenten er i underholdningsbranchen, og at vinene er til for din fornøjelses skyld. Besøget på vingården skal foregå i respekt for den lokale tone og facon, men det behøver ikke være en tavs andagt. Du er der for at lære noget og for at få en kulturel oplevelse. Den kontrakt er vinproducenten helt med på, og hvis I er sammen om at tage ansvaret for afviklingen af besøget, er vinturisme en meget meningsfyldt aktivitet for begge parter.
Hej Rasmus Fint indslag Sidder i Kadeve i BERLIN med et glas sancerre og et glas chablis til en bouillabaisse Hyg dig hvor du så end er nu Kh Henrik