Musikere, skuespillere og flere andre kreative elementer går sjældent af vejen for et enkelt glas (eller flere) ved den rigtige lejlighed. Af og til er kærligheden til de våde varers skønhed så stor, at berømthederne lader producenten profitere på deres gode navn i markedsføringsøjemed. Præ- såvel som posthumt.
Jeff Bridges Harmony Club Meritage fra Napa Valley er ikke en vin lavet af Jeff Bridges. Den er lavet af Steve Ledson på Ledson Winery (ledson.com), og Bridges har lagt navn til bordeaux-blendet, fordi overskuddet fra salget går til en børnefond. Den slags er ikke usædvanligt, men det gør det ikke lettere for os forbrugere at afkode, hvad kendissen på etiketten egentlig har bidraget til vinproduktionen med.
Det står endnu ikke klart for offentligheden, hvad Mariah har med præmieboblen at gøre, ud over at indtage lovligt store mængder af den fra tid til anden.
Merchandise-vine
Rolling Stones Old Vines Zinfandel fra Cucamonga Valley har heller ikke kostet Mick og Keith og de andre drenge mange plukkevabler, ligesom det desværre overhovedet ikke er Barbra Streisands rytmiske fødder, der har trampet aroma i druerne til Barbra Streisand Summit Vineyard Viognier. Ikke desto mindre kan vinene – og lignende kreationer med reference til Céline Dion og 70’er-rockbandet Kiss – findes i detail på internettet til skyhøje priser hos den geskæftige branding-virksomhed bag produkterne, Celebrity Cellars (celebritycellars.com), der får vinene lavet til formålet af Miramonte Winery i det sydlige Californien.
Angiveligt deltog den legendariske guitarist Carlos Santana rent faktisk i udviklingen af champagnehuset Mumms boblende, californiske specialcuvée Santana DVX i 2005, som stadig er til salg fra webshoppen (mummnapa.com). Det kan imidlertid siges med en vis sikkerhed, at hverken Norma Jean eller Kongen selv har haft fingrene særligt dybt i gæringstankene hos hhv. Marilyn Wines (marilynwines.com) og Elvis Presley Wine Cellars (elviswine.com).
Forhold dig kritisk
Der er med andre ord ikke den helt store konsistens i berømthedernes grad af involvering i de vine, der blæser deres navne stort op på etiketten og i resten af markedsføringen. Forhold dig kritisk, og gør det klart for dig selv, præcis hvad det er, du gerne vil betale for, når du fx vælger at sælge den fædrene gård for at kunne betale de cirka 6.000 kr., som bliver prisen for den luksuriøse Mariah Carey-endorsede Angel Champagne Rosé by MC, når den sættes i salg her op til nytår (angelchampagne.com). Det står endnu ikke klart for offentligheden, hvad Mariah har med præmieboblen at gøre, ud over at indtage lovligt store mængder af den fra tid til anden.
Skriv en kommentar