Holmgårds udspændte medarbejder har kigget dybt i det store krystalglas og bringer her anden del af sine overvejelser og forudsigelser om vinverdenens udvikling i 2012. Det nye år byder på højere priser, mere bæredygtighed, fokus på vinenes ægthed og renhed og måske endda en øget eventyrlyst blandt vinglade danskere. Læs første del af artiklen her.
For et par dage siden postede jeg første del af mine overvejelser om vinens verden i 2012. Vi rundede den klemte økonomi og konsekvenserne af de forhøjede vinafgifter; stilen i krisevin; naturvin, økologi, bæredygtig emballage og varedeklarationer på vinflasker. Her i anden del skal vi kigge nærmere på vinmarkedet, salg, kommunikation, forbrug og præferencer.
Vin via web
Vinsalg via internettet er der ikke noget nyt i. Men med undtagelse af COOPs Nettorvet, som i efteråret skiftede navn til COOP.dk, og SuperBests vedholdende forsøg på at etablere en sund webshop har der ikke været meget gang i vinsalget fra danske supermarkeders hjemmesider, ligesom webshop-løsninger i mange år har været lidt for kostbare at etablere og drive for de mindste vinhandlere på markedet. 2012 vil byde på en udvikling i webhandel for både de største og de mindste. Sidstnævnte kan nyde godt af stadigt billigere og nemmere løsninger til websalg i kombination med, at webhandel ifølge Dansk E-handelsanalyse viste en samlet fremgang på 15 % fra 2010 til 2011. Stigningen fra 2009 til 2010 var på næsten 25 %, så der er al mulig grund til at tro, at vinbranchen også får mulighed for at udnytte tendensen.
10 millioner besøg på danske blogs om mad og drikke
Samtidig med at flere vinhandlere sælger vin på nettet, kan vi registrere, at også kommunikationen om vin på internettet vokser. Vinproducenter og markedsføringsorganisationer har opdaget, at facebook og twitter kan bruges til at kommunikere med de mest dedikerede fans, og inden for journalistikken oplever vi et langsomt men sikkert skifte i forbrugernes opmærksomhed fra trykte til digitale medier. Mange etablerede magasin- og dagbladsskribenters artikler og anmeldelser læses lige så meget på publikationens hjemmeside som i den trykte version, og hvad du ikke kan finde der, findes garanteret på en af de mange vinblogs, som de seneste 2-3 år er skudt op i alle hjørner af æteren. Der findes lige nu mere end 25 danske vinblogs, hvilket dog er for intet at regne mod de i alt 435 blogs om mad og drikke, som er registreret på portalen madblogs.dk. Indlæg og opskrifter på danske madblogs blev i 2011 set over 10 millioner gange. Ganske gratis, og lige når du vil. Tendensen er eksplosiv og er allerede godt i gang med at fortsætte i 2012.
Drikker vi mere eller mindre vin?
Danskernes alkoholforbrug har igennem en længere årrække været svagt faldende. Det samme har vores vinforbrug siden 2007, men i 2010 steg det faktisk med undselige 1,4 % ifølge Danmarks Statistik. Tallene for første halvår af 2011 viser en stigning i importen på 7,4 %, men det kan også skyldes, at de danske vinimportører efterhånden er lykkedes med at tømme ud i de lagerbeholdninger, som blev bygget solidt op i de fede højkonjunkturår indtil 2008. Tallene er ikke nødvendigvis udtryk for, at vores konsumption er steget. Det er til gengæld helt sikkert grænsehandelen, og det fortsætter i 2012 pga. føromtalte afgiftsforhøjelse. Nettoresultatet af disse fluktueringer bliver næppe revolutionerende for danskernes vinforbrug i år. Vi kommer sandsynligvis til at drikke nogenlunde samme mængde som sidste år til trods for prisstigningen.
Private vin-labels i 2012?
I takt med at de danske supermarkedskæder og største kæder af specialvinhandlere skærer ned på antallet af leverandører for bedre at kunne presse priserne, er det en naturlig del af udviklingen, at vi vil se flere såkaldte ”private labels” i detailhandelen. Du kender dem fra fx Irmas Nonneblod, men fænomenet er allerede langt mere udbredt, end de fleste aner. Typisk forklædes supermarkedernes egne vine bag et fantasinavn, så de fremstår på lige fod med de eksterne brands. Måske bliver 2012 året, hvor Føtex tager skridtet fuldt ud og introducerer en vinserie under deres ”Princip!”-mærke eller det billigere ”Budget”, eller COOP under ”X-tra” eller ”Änglamark”, Spar under ”Gul Pris” eller SuperBest under ”Best Discount”.
Overhaler Spanien Chile?
Som jeg før har omtalt her i spalterne, så vi fra 2009 til 2010 en voldsom stigning i vores forbrug af vin fra Italien. Italien formår netop at levere den fuldmodne frugtighed og aromatiske dybde, som er tidens tendens, og i de enormt populære amarone-agtige Veneto-vine (med varierende del appassimento), får vi oven i købet den svage sødme, der giver tryghed i krisen. Intet tyder på, at italiensk vins popularitet vil falde i 2012. Chile, som Italien slog af sin fornemme position som Danmarks foretrukne leverandør af vin, lider fortsat under de ugunstige kursforhold, og er i overhængende fare for at måtte lade sin knebne tredjeplads på hitlisten til Spanien. Sker det, er vi på de øverste pladser på listen tilbage ved markedssituationen, som den så ud i 2001.
Det er svært at spå …
Jeg ville ønske, jeg kunne forudsige, hvilken druesort, der bliver den mest populære i 2012. Men endnu mere ville jeg ønske, at vi i stedet for at fokusere på en enkelt af de kendte mønstrede modet til at prøve kræfter med en østrigsk grüner veltliner, en italiensk nerello mascalese, en australsk mataro eller en argentinsk torrontés. Der venter en guldgrube af spas. Ej heller 2012’s bedst sælgende brand kan jeg forudsige. Men jeg håber, det bliver en vin uden alt for meget alkohol, sukker og svovl. Så er vi da nået et stykke. I lyset af de senere års vanskelige dyrkningsforhold for de danske vinavlere er jeg tilbageholdende med at fastslå, at 2012 bliver året, hvor alle vininteresserede danskere får mulighed for at smage en dansk vin. Men jeg tror det. Jeg tror også, at de lidt højere vinpriser vil give os alle sammen grund til at bruge bare to minutter ekstra på at overveje, hvilken vin der skal i kurven til i aften. Passer den nu også til maden, vi skal have? Behøver det virkelig være den samme, som du købte i sidste uge? Ja, du kan lide chardonnay, men har du nogensinde smagt en sémillon? Dengang vin kostede 35 kr., ville en ekstra 10-krone jo gøre en relativt stor forskel. I dag koster de fleste supermarkedsvine fra 50-60 kr., og pludselig er den ekstra 10’er ikke så afgørende. Det giver et langt større stilmæssigt råderum, og et meget bedre udgangspunkt for at gå på opdagelse i vinens verden. Lad os, om ikke andet, bruge 2012 på det!
Tak for dine betragtninger Rasmus. Private labels og Italien i front? Det lyder ikke helt umuligt. Håber i den grad at du har ret i din tese om bæredygtig vinproduktion, den tendes synes jeg at vi oplever fra en del af vores producenter også.
Sjovt at læse her først på året, men absolut sjovere at læse til december, lad os så se hvad der skete 🙂
Hyg dig
Frederik
Ja, det skal ikke være gratis at slynge om sig med spådomme. Men om ikke andet siger mine to vinåret 2012-artikler lidt om, hvad der rører sig i hovedet på en vinskribler. Med garanti 🙂
Vi ses ude i landskabet.
R
[…] jeg to artikler om, hvad vi kunne forvente af vinåret 2012. Her er et link til den ene, og her til den anden. Det var forudsigelser, der tog udgangspunkt i spirende og allerede eksisterende trends og handlede […]