4,6 ud af 6 telte/burgerhuer/skumbananer
De to officielle festivalvine er nemme at bælle i en fart, og der er taget fornuftig stilling til både miljø og underholdning i indpakningens design.
Af Rasmus Holmgård og Marie Sainabou Jeng
Vi testede
Roskilde Festival Organic White Wine på druen chardonnay og fra Italien og Roskilde Festival Organic Red Wine Sangiovese Rubicone IGT på sangiovese-druen og fra Emilia-Romagna-regionen i Italien, begge til 75 kr.
Kan købes i alle Tuborg-boder på festivalen.
Nem at lukke, nem at holde i hånden og nem at presse vinen ud af i en helvedes fart.
Smag (4 ud af 6)
Den hvide chardonnay er skøn med en næse af hyldeblomst og fersken. Saftig og ikke helt knastør. En liflig tøsebæller. Den røde sangiovese har en mere alvorlig næse af brombær og espresso. Fast i munden. Bedst til mad.
Pris/kvalitet (5 ud af 6)
30 cl Grøn Tuborg koster 25 kr. = 83 kr. per liter. Vinen koster 75 kr. per liter (10 % mindre) og har over dobbelt så højt alkoholindhold. Der er mere smag og længere tids oplevelse for pengene.
Praktisk (4 ud af 6)
Den nye høje, slanke papkarton med et praktisk skruelåg er en kæmpe forbedring fra sidste år. Nem at lukke, nem at holde i hånden og nem at presse vinen ud af i en helvedes fart.
Omtanke (5 ud af 6)
Papkartonen er ekstremt CO2-let (husk at få pant for din returemballage), og kan holde vinen frisk i mere end et år, så evt. overskudslager kan sælges til næste år i stedet for at gå til spilde. Og så er begge vine økologiske. Godt tænkt.
X-faktor (5 ud af 6)
En god vin skal smage godt, men du sanser ikke kun produktet gennem mund og næse. I år har festivalvinens visuelle side fået ekstra loove af designer Frederikke Lange, der til Orange Press forklarer, at indpakningen også gerne i sig selv må være underholdende. Fuldstændig korrekt!
[…] Følg også med hos Rasmus Holmgård, der blogger ivrigt om mad og drikkekvarer på festivalpladsen.. Følg med HER […]
[…] i Tuborgbarerne Skulle efter sigende være et virkeligt godt køb! Ihvertfald hvis man skal tro vin-geniet Rasmus Holmgaard – og det gør Gastromændene i den grad! Rasmus anmelder desuden også maden på Roskilde, så […]
[…] 2 ting jeg ikke kan udtale mig om er de 2 mest solgte: – Tuborg. Solgt enten som fadøl, eller som dåser med RF logo. Den blev set over alt og min eneste tanke er: Den er vist ikke rigtig økologisk, på trods af den grønne farve… – Ét liters rød- og hvidvin på karton. Er så rammende omtalt af Rasmus Homgård at jeg vil lade den stå alene HER. […]