Der hersker den udbredte misforståelse, at vin fra Chile og Australien per definition belaster miljøet mere end europæiske vine, når de bliver drukket i Danmark. Sandheden er mere nuanceret.
En af mine artikler om danskernes vinforbrug er blevet citeret på en blog med titlen ”Energi1 – holdninger til energi og miljø” med overskriften ”Boykot oversøisk vin”. Her skriver Michael N. følgende efter at have fået serveret et glas chilensk vin på en rejse til Malta: ”I Europa produceres der fantastiske vine, så hvorfor dog spilde verdens tilbageværende olie ressourcer på at have skibe sejlende omkring på verdenshavene på vej til Danmark og det øvrige Europa med vin? Vi burde som ansvarlige forbrugere starte en boykot af oversøisk vin for at minimere det oliespild som denne usmagelige vinimport udgør.” Kommentaren giver mig lyst til at tilbyde en lille, uvidenskabelig nuancering. For selvom jeg har al mulig respekt for den grundholdning, som kommer til udtryk i indlægget, så er sagen om energiforbruget i forhold til produktion og transport af en flaske oversøisk hhv. europæisk vin noget mere kompleks, end Michael N. tilsyneladende er klar over.
Kompleks energiudregning
I det specifikke tilfælde med den chilenske vin på Malta har skribenten selvfølgelig ret: Malta er cirka 20 km lang på sit bredeste sted, og transportbehovet for en lokalt produceret vin er selvsagt minimalt. Men nu sidder vi jo desværre ikke alle på Malta, og realiteten for en dansk vinforbruger er snarere valget mellem den chilenske vin og en europæisk ditto på eget spisebord i Køge eller Kerteminde, hvortil de kære dråber jo skal transporteres noget længere. Men den chilenske vin er ikke nødvendigvis den, som belaster miljøet mest på sin vej fra have til mave!
Transport med eller uden flaske
Årsagen er, at kun 76 vinproducenter i Chile repræsenterer 85 % af eksporten fra landet. De er store og effektive og eksporterer i langt de fleste tilfælde deres produkter i store mængder af gangen – typisk i en plastikpose i en container med 25.000 liter, som så bliver flasket der, hvor vinen skal konsumeres. De fleste europæiske vine, som konsumeres i Danmark, flaskes i produktionslandet, og dermed næsten fordobles transportvægten af 75 cl vin (en almindelig vinflaske vejer mellem 500 og 800 gram). I øvrigt er der en stærkere tradition for at præsentere de oversøiske vine i en bag-in-box med 3 liter vin, så vinen overhovedet ikke flaskes i traditionel forstand, hvilket i høj grad formindsker energiforbruget. Men tendensen er stigende også for europæisk vin i BIB, så det er ikke det stærkeste argument i denne sammenhæng.
Sydeuropa mere belastende end Chile
Men transporteres, det skal både den europæiske og den chilenske vin for at komme frem til den danske forbruger. Vinen fra Europa bliver typisk transporteret med lastbil, mens den chilenske bliver sejlet til den nærmeste havn. Ifølge en rapport fra American Society of Wine Economists udleder landtransport 5 gange mere CO2 end tilsvarende afstand med skib. Og da den europæiske vejer det dobbelte af den chilenske pga. flasken, så ender vi med en faktor 1:10 per tilbagelagt km i chilenerens favør. Hvis vi antager, at der er 15.000 km’s sejlads fra udskibningshavnen Valparaiso i Chile og til København, så er alt, hvad der ligger længere væk end 1/10 af den afstand fra Danmark altså mere CO2-belastende, hvis vinen skal fragtes med lastbil. 1.500 km fra København er cirka afstanden til Bourgogne i Frankrig, som du dermed kan købe med god samvittighed. Men alt, hvad der kommer længere syd fra, er i princippet (og meget groft forenklet) mere CO2-belastende end chileneren.
Pas på romantik og fordomme
Endelig bør det nævnes, at en flaske chilensk vin i gennemsnit koster cirka det halve af en fransk (9 kr./flaske for Chile mod 16,50 kr./flaske for Frankrig i indkøbspris i 2009) og dermed har den større sandsynlighed for at ende på hylden i det supermarked, hvor forbrugeren foretager sine øvrige indkøb. Den franske vin har en statistisk større sandsynlighed for at blive købt i en specialforretning (eller via internet), som kræver en ekstra køretur for forbrugeren eller for vinen. Der er mange, mange andre faktorer, som påvirker energiforbruget og CO2-udledningen af et specifikt produkts vej fra jord til bord, og ovenstående er som sagt en virkelig grov skitse, hvis formål også bare er at sætte indlægget på Energi1.dk lidt i perspektiv. Hvis en overskrift opfordrer til at “boykotte oversøisk vin”, så bør der være mere substans i argumentationen, så vi ikke forfalder til at basere vores valg på tomme fordomme og romantik.
Se i øvrigt modellen her: http://blog.chrishanrath.com/wp-content/uploads/2009/06/vine-chart.jpg
Tak for info.
– Så er det bare ærgeligt at de kan ikke kan finde ud af at lave vin dernede!! Nej, så skulle man hellere arbejde på at sende vinene fra Sydeuropa (læs Frankrig) med skib -eller cykel… Olivier Cousin fra Anjou er faktisk uddannet skibber, og arbejder på et projekt, hvor at han transporterer de fantastiske Loirevine den ene vej, og Nihola-ladcykler den anden. Men du får ham nok ikke til at putte vinen på BIB! Men i bund og grund er flasker vel også nemmere genbrugelige, og dermed bæredygtige? Det må du kunne skrive et indlæg om…
godt du liiige skriver “groft forenklet”……..
alt andet lige; transporten indenfor europa bør forenkles i forhold til det store co2 regnskab, men der er ingen der kan overbevise mig om at ikke shoppe lokalt og dermed EUROPA.
Hmm, selvom jeg bestemt deler din entusiasme i forhold til det lokale, så synes jeg, det er vigtigt, at vores præference funderes i andet end løse antagelser. Hvis “ingen” kan overbevise dig om ikke at shoppe lokalt, så kommer det jo til at lyde, som om end ikke saglige argumenter er vigtige. Og så er det svært at diskutere kvalitet på et fornuftigt niveau.